måndag 1 juni 2009

Den sura cyklisten

Det är lustigt hur ett par osannolika sammanträffanden kan leda till att helt fredliga människor som jag själv kan råka i trångmål när de minst anar det.
För ett par veckor sedan satt jag på min barkong på nionde våningen och njöt av ett fantastiskt väder och en iskall öl.
Jag betraktade folket som gick förbi nere på trottoaren och hade det riktigt mysigt.

Plötsligt såg jag hur en fiskmås hade fått tag på en brödbit stor som en halv limpa. Måsen hade stora problem med att hålla både sig själv och limpan flygande och den tappade limpan flera gånger men lyckades fånga upp den i fallet. Samtidigt som jag intresserat följde fiskmåsens kamp med den halva brödlimpan kom en cyklist farandes uppför cykelbanan nedanför huset.
Måsen tappar givetvis sin halva brödlimpa precis när cyklisten är nedanför min balkong och den föll bara en halvmeter ifrån cyklisten, som tvärnitar och börjar se sig om efter vem fan det var som hade kastat limpan på honom.
Måsen vågade inte plocka upp sitt tappade skrovmål som låg brevid den uppenbart förbannade cyklisten och hade vid det här laget flugit iväg en bit där den satt på tryggt avstånd och iaktog sin brödbit.

Detta roade mig givetvis och jag hade i all uppståndelsen ställt mig upp för att kunna se hela skådespelet lite bättre. Det cyklisten nu fick se när han tittade upp var mig, ståendes med en öl och ett brett leende som skulle behöva opereras väck.
Jag hade också misstänkt mig för att ha kastat brödlimpan om jag hade varit i cyklistens alldeles för tajta kläder.
Han började hötta med näven och jag kände att jag behövde förklara att det var fiskmåsen som hade tappat brödet och att jag bara var en oskyldig betraktare. Det är väldigt svårt att låta trovärdig när man står 9 våningar upp och skriker att det var fiskmåsen som tappade brödet.
Hur som helst hade jag tur för cyklisten var obeväpnad och lät mig undkomma med blotta förskräckelsen. Han cyklade iväg skakandes på huvudet och fortfarande tydligt skitsur över att ha blivit bombad av en halv skogaholms limpa.

Undrar om han har berättat för sina polare om att mongot på våning nio i första höghuset har skaffat sig en hobby att kasta brödlimpor på förbipasserande och att man skall vara vaksam när man går förbi.

Tur att mina vänner som känner mig vet att jag aldrig skulle få för mig att kasta brödlimpor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar