fredag 17 augusti 2007

Piss Surf

Vid 29 års ålder borde man ha lärt sig att man inte skall flyga drake i åskoväder, men pga. fruktansvärd surfabstinens valde jag ändå att rigga kiten.

Direkt när jag stack ut förstod jag att det var fel. Vinden ökade kraftigt i styrka och min 14 kvadratmeter stora drake, som var rätt val på stranden blev snabbt på tok för stor för vindstykorna på runt 15 meter/sekund. Jag flög som en vante utan att ha någon direkt koll på draken. Åskmolnen öppnade sig och regnet vräkte ner. Med tanke på den överhängande risken för åsknedslag och alldeles för höga vindstyrkan hade jag inget annat val än att nödutlösa draken, vilket resulterade i ett omedelbart lintrassel.

Jag plockade ihop utrustningen och begav mig till fots tillbaka till riggplatsen, där mina vid det här laget dyblöta kläder väntade på mig.

Jag fick i alla fall nytta av mitt "första hjälpen"-kit som jag alltid har med mig då en av de andra surfarna hade skurit upp sin fot på någon snäcka. Blodet forsade och han behövde bandageras lite provisoriskt innan han stack iväg till sjukhuset för att bli ihopsydd.

På det stora hela går den här dagen till historien som 2007 år sämsta surfdag, för mig...

2 kommentarer:

  1. vad händer med draken vid nödutlösning? hur högt flyger en vante (vilken du flög som)? frågor och åter frågor...

    SvaraRadera
  2. hmmmm, man måste nog vart där för att förstå, jag var nog lite otydlig. Jag menade givetvis... Som en vante bestyckad med jetmotor. Vid nödutlösning tappar vanten sin jetmotor.

    SvaraRadera