onsdag 8 oktober 2008

Semesterminnen 2008

Förkyld och omotiverad skriver jag detta inlägg av pliktkänsla för att inte bloggen skall dö ut totalt.
Det har hänt lite sen jag skrev senast. Min arbetskamrat Reidar har slutat och jag sitter återigen ensam på kontoret om man bortser från Ella som är med på jobbet dagligen.

Jag passade på att ta en veckas semester från jobbet för att träna Ella och fixa med saker inför hösten. Det gäller att passa på, så sista veckan som Reidar jobbade var jag ledig. Årets enda semestervecka och det var sparade semesterdagar från fjolåret som nyttjades. Jag har fortfarande kvar alla detta årets tilldelade semesterdagar. De sparade semesterdagarna bidrar faktiskt till en viss frihetskänsla eftersom jag vet att jag har dem tillgodo i motsats till dem som har tagit ut alla sina dagar och inte är berättigade till mer ledighet, suckers!
Under semestern bytte jag däck på bilen. Nu sitter vintersulorna som en smäck på min tantbil, Citroen Xsara Picasso. Det är första gången jag kör med dubbdäck för jag har bara haft friktionsdäck på mina tidigare bilar och det var en glad överaskning när jag upptäckte hur lätt det är att spinna vid rödljusen när det sitter dubbar på. Mina medtrafikanter uppfattar mig förmodligen som en galen kärring som har tokbråttom till den senaste höstrean när jag spinner loss så fort det blir grönt ljus.
Ella tog upp en stor del av min tid under semestern. Det är ju en viktig period i hennes liv just nu och jag tycker att det är viktigt att utsätta henne för så många olika situationer som möjligt för att hon skall bli en trygg och lugn hund. Både jag och Jennie känner hundar som har varit överbeskyddade och knappt fått hälsa på folk vilket har medfört att de nu är både rädda och skygga. Sådana hundar blir oberäkneliga då de i sin stress kan hugga efter människor och det vill vi givetvis undvika.
Nu är det dock inte så stor risk att Ella blir en sådan problemhund eftersom hon får vara med dagligen på jobbet och träffa massvis av människor. Vi tar ut henne dagligen på långpromenader där hon får lov att hälsa på alla hundar vi träffar, både stora och små. Man märker att hon skiljer sig från andra valpar som oftast verkar vara reserverade och smått rädda. Ella däremot studsar fram och hälsar på alla hundar helt orädd.
Den senaste veckan har hon fått vara med på både svampplockning och fiske. Hon får springa löst i skogen så fort vi är en bit ifrån vägar och järnvägsspår.
Här kommer ett gäng utvalda semesterbilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar