tisdag 20 januari 2009

Det är illa.... och det kommer bli värre.

Det är illa nu. Finanskris, miljöhot, varsel.... och FAN och hans moster.....
Media rapporterar dagligen om hur illa det är och hur illa det kommer att bli....

Synd att de har rätt... Världen går på olja. Oljan har sedan länge "peakat" och vi kan inte längre ta upp tillräckligt för att tillfredställa det skapade behovet. Det är försumbart få människor som är villiga att göra avkall på sina, av omvärlden skapade, behov för att det skall göra någon skillnad. Vi är dömda att gå under, frågan är bara hur många vi lyckas ta med oss i fallet och hur effektivt vi kan begå detta kollektiva självmord.

I dagens takt ökar världens befolkning var tolfte år med 1 miljard människor. Människor som också vill ha platt-TV, TV-spel, utomlandsresor, bilar, ett jobb som genererar mer pengar än grannens jobb. De skall vara glada om de får friskt vatten och en bit bröd.....

Jag själv är inte bättre, jag vill inte heller göra avkall på det som är mitt... OCH JAG VILL HA MER! Jag vill ha ett bra jobb, ett jobb som ger mig mer betalt än jag förtjänar. Mina pengar vill jag lägga på egna fritidssysslor. Mina fritidssysslor är fiske, surfing, skogspromenader, TV-spelande och att umgås med vänner. På ytan och vid första ögonkastet kanske dessa intressen verkar miljövänliga, men det är de inte. För att kunna syssla med var och ett av dessa intressen krävs det att jag tär på världens resurser. Eventuellt hade umgänget med mina vänner kunnat göras relativt miljövänligt om vi gjorde det i skogen, dit vi alla hade gått till fots, och sedan suttit utan vare sig varmkorv, öl eller lägereld....

Nu är inte problemet att jag tar mig dessa friheterna, problemet ligger i att det finns 6 639 000 000 av såna som mig. De kallas människor och om 12 år är de 1 000 000 000 fler.
Eftersom världen inte kan tillgodose att alla får den höga levnadsstandarden som alla vill ha krävs det att världens resurser fördelas orättvist. Ingen kommer frivilligt att ge upp sina naturtillgångar för att någon annan skall få leva det önskade lyxlivet som alla eftersträvar. Därför kommer fler internationella konflikter att uppstå. I dagsläget har vi som ras blivit rent ut sagt överdjävliga på att ta kål på varandra. Vi är riktigt, riktigt duktiga på att ha ihjäl folk för att kunna ta det som inte tillhör oss, så att vi själva skall få det bättre.

Jag känner av världens undergång i hela kroppen och det återspeglas i mina drömmar. I natt drömde jag att jag och Jennie var på flykt undan människor som var smittade av fågelviruset och som hade muterat till Resident Evil liknande Zombiesar. Zombiesarna ville att vi också skulle bli smittade. Jag högg huvudet av flera zombiesar med en spade och kutade vidare...
Faktum är att världens just nu kanske enda hopp är att mänskligheten drabbas av en obotlig sjukdom, en pest som vi inte hittar någon bot på.
På så sätt kanske vi som har utvecklats till den perfekta utrotningsmaskinen kan lämna plats åt andra arter som faktiskt lever i harmoni med jorden innan vi har hunnit ta död på dem.

Den andra drömmen jag hade i natt hade inget med världens undergång att göra, men den var så kul att den ändå får vara med i dagens inlägg. Jag drömde helt enkelt att det kom ett protest-tåg mot bröstcancer gåendes nerför backen invid huset som jag bor i. Protest tåget hade slagorden "BARA BRA BRÖST". Hela protesttåget bestod av tjejjer som alla gick bar-bröstade. Det enda läskiga med drömmen var att jag även fick se en gammal kvinnlig chef som jag hade för ca 8 år sedan komma i täten för protesttåget och hon var också barbröstad... det var lite läskigt...


En skrämmande insikt är att jag i skrivande stund inte ens mår speciellt illa över min övertygelse att mänskligheten står på kanten till sin egen undergång. Jag kommer dessvärre precis som alla andra att köra full gas tills det tar slut. Jag sitter fullpumpad av nikotin som fördelas jämt över dygnets 24 timmar tack vare det påklistrade nikotinplåstret. Jag har min nikotinspray för att tillgodose mig nikotin för de abstinenstoppar som plåstret inte lyckas ta väck. Jag sitter och stirrar på aktiekurvorna och försöker peta in alla mina sparpengar i diverse oljeaktier för att förhoppningsvis få ett litet försprång när allt verkligen går åt helvete....

..... and the band played on.....
Bad Religion - "New Dark Ages"

1 kommentar:

  1. Nee vad deppigt!!! Du har nikotin depprision ju!!! eller någe ;) Och sluta spela Wii HAHA! så slipper du alla Resident evil drommar ;) Puss och Kram från Buenos Aires

    SvaraRadera