onsdag 18 februari 2009

No er jaj norsk....

Så har halva veckan i Norge gått.... Och jag kan helt ärligt säga att jag förtjänar varenda Norsk krona i lön för det är en riktig jävla pina att vara här. Jag bor i ett litet rum på 6 m2, Jag sover... eller sover är att ta i.... Jag ligger i en tältsäng med tunn madrass och hårda knisslande stålfjädrar som gör sitt bästa för att hålla mig vaken... Och den gör ett bra jobb.. Nu hade det dock inte spelat någon roll om jag så hade haft en stor dubbelsäng från "Hästens" eftersom gubben på övervåningen är gravt alkoholiserad och nyligen har köpt sig "Guitar Hero-Heavy Metal Edition." Han röker en limpa cigg per kväll, inomhus, och spelar sitt skitspel till kl:3.00 på natten på full volym.

Med andra ord är jag rökt, snart döv och sömnlös.... Men hyran är ju låg...

En annan grej... Det är kallt här, minus 8 grader och massa snö. Ni kanske tänker att det är mysigt med snö, men det är det inte. Snö är halt att gå på. Snö är kall. Snö blir blöt när man kommer in. Man krockar lättare med andra bilar när det ligger snö på marken och det tar längre tid att åka hem. En bra sak med snö är att det inte finns på sommaren och att snö i Göteborg kallas regn. Jag borde stannat hemma !
Ella gillar dock snö, fast hon har inte fattat att det är helt okej att bajsa på den, så hon väljer att bajsa inne istället.
Idag var jag på skatteetaten (Norska skattekontoret) för att få norskt personnummer och skattekort så om två veckor kommer mitt Norska personnummer hem i brevlådan i sverige. Då blir jag Norsk på riktigt. Det finns två uppenbara fördelar med att få Norskt personnummer. Dels krävs det för att man skall få lön och det är ju bara därför jag är här... Den andra fördelen är att jag får en giltlig anledning att fira 17 Maj, supa mig dygnrak och springa runt viftandes med en Norsk flagga.
En sak som oroar mig är att alla berättar historier om hur folk som kommit hit för att bara jobba en kort period har blivit kvar i Norge... Det lyser någon sorts "Sekt-lyster" i ögonen när de säger det, skitläskigt!
De säger det nästan som om Norge vore ett sorts Super-Knark. "Har du en gång testat "Norge" så kommer du aldrig vilja ha "Sverige" mer.... eller "Jag skulle bara hälsa på en kompis över helgen, men sen blev jag fast...." - WHAT THE HELL, Tror ni inte att jag mår tillräckligt dåligt som det är utan att ni kommer med era hot !!!
Jag tänker i alla fall vara en av dom som bara testar "Norge" lite grann, men som inte kommer fastna.
Jag vill inte vara en av dem som mammor varnar sina barn för och som folk viskar bakom ryggen på... "Akta, där kommer en sån där Norsk, titta inte på honom för då kommer han vilja sälja på dig en "hjemme-stickad lusekofte" och yra nåt om hur KJEMPEGREJT det är med "suttende maj" och fjordar....

3 kommentarer:

  1. Glom dom där Norskarna som snakker en massa skit!! Alla svenskarna uppe på gardemoen HATAR Norge så när dom äger att du kommer att stanna ljuger dom något i hästväg men det gor dom ju hela tiden! Det e bra pengar...akta dig bara for att borja handla...oavsett vad det är..allt e så fruktansvärt dyrt i norge!!!!! matväg...räkor och pasta e det enda billiga jag har hittat undertiden jag var där. Jag har norskt person-nummer men kommer blankt att vägra fira 17maj!!! Om några dagar kommer jag dock vara registrerad Buenos Aires boende med adress och ID-kort så jag ser glatt fram emot att fira Argentisk nationaldag...bägge av dom!!! HAHA! Mvh 34-åringen

    SvaraRadera
  2. Stikk hjem da!mofo!

    SvaraRadera
  3. Stanna snälla mikke! Norge og Oslo trenger deg!

    SvaraRadera