måndag 25 augusti 2008

Dags att nuttra....

Kommande två veckor kommer jag att "nuttra". Man nuttrar genom att endast äta pulverdiet i form av nutrilett. Jag har köpt två smaker, choklad och skogsbär.
Beslutet att börja nuttra tog jag efter att min mamma besökte mitt jobb och utbrast "MIN GUD, VAD TJOCK DU HAR BLIVIT !!!".
Som för att riktigt försäkra sig om att budskapet hade gått fram ringde hon dagen efter och var orolig att jag hade börjat äta lugnande mediciner.... Man går tydligen upp i vikt av att äta lugnande... Hon sa att jag har lagt på mig jättemycket den senaste veckan och att jag såg ut som en väl uppumpad badboll när hon kom in i butiken.

Detta fann jag väldigt konstigt eftersom min kost uteslutande har varit en medelhavssallad som Jennie har lagat varje dag i 1 veckas tid. Tydligen är mozarella och fetaost INTE hälsokost och boven i dramat som har orsakat en kraftig viktuppgång den senaste veckan var därmed avslöjad. En Nutrilett-diet kommer göra mig gott och jag kommer förhoppningsvis åter att bli en värdig motståndare till AxL i trädklättring.

Den sista helgen innan kuren passade jag på att unna mig kost som kommer att vara bannlyst den närmaste tiden. I lördags var jag iväg och fiskade med Dennis. Jag visade mina bästa platser för gäddfiske. Tyvärr var vattennivån i sjön ca 1,5 m lägre än normalt och i princip alla mina favoritplatser låg torrlagda. Dennis verkade tycka att jag var dum-i-huvudet som visade fiskeplatser med endast centimeterdjupt vatten. Min status som fiskeguru decimerades snabbt till någon som inte kan skilja mellan en silverfisk i badrummet och en abborre.
Fiskedagen avslutades med ett rejält regnoväder som drog in och vi bjöds på en riktigt fin, full regnbåge. Det är en relativt ovanlig syn om är få förunnad men tyvärr gick det inte att få med hela bågen i en bild med min Olympus 1030SW.


Efter fisketuren åkte vi hem och åt goda revbenspjäll som Jennie hade lagat. Dessa akompanjerades av en öl. Dennis svor att aldrig åka och fiska med mig igen.
På söndagen var det dags för nästa fisketur som var planerad till en egen favoritsjö i jakt på storabborren. Daniel tyckte att det var en kanonidé att nyttja en av sommarens sista soldagar till att sticka ut i skogen och fiska då alternativet var att sitta hemma och glo på TV. Vi kom fram till sjön vid tvåtiden, solen sken och det var vindstilla. Första halvtimmen tog vi det lungt, drack varsin folköl och lyssnade på tystnaden. Det finns nästan inga riktigt tysta platser kvar, men denna sjön ligger tillräckligt avlägset för att man faktiskt kan få uppleva det. Mycket avslappnande. För att den skall förbli lika lugn och folktom väljer jag att inte skriva ut namnet på sjön. Hitta en egen....


Sen fiskade vi, men det nappade inte så vi ägnade oss åt att göra upp en lägereld som skulle användas till att grilla vår medhavda korv. Mitt nuttrande skulle ju inte börja förrän på måndag så det gällde att passa på. Det finns nästan inget godare än vanlig korv med bröd som grillas över öppen eld vid en sjö. Undrar om dagens ungar upplever detta lika ofta nuförtiden som när jag var liten.. jag tror inte det.

När vi ätit och var mätta så fiskade vi lite mer aktivt vilket direkt gav resultat. Efter ett par små abborrar nappade en som var lite större i halvkilosklassen. Jag räknar den dock som "liten" eftersom den största abborren jag tagit i sjön var 46 cm lång och vägde 1,5 kg.

Helgen har på det stora hela varit en av de bästa på länge, hoppas att det kommer fler solhelger innan hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar