fredag 5 februari 2010

Limpan-Första försöket.

Med en dåres entusiasm gav jag mig i kast med uppgiften att slå hål på myten att det är jobbigt att vara kvinna med allt som hör könsrollen till.... såsom storbak.

Jag ägnade 5 minuter i köket åt att blanda ihop ingredienserna som bestod av..

6 dl fullkornsvetemjöl
1 dl solrosfrön
1 dl havregryn
2,5 msk bakpulver
1 tsk flingsalt
5 dl filmjölk
0,8 dl sirap

P2050088

Jag hällde smeten i en sockerkaksform och skickade in allt på 160 grader mitt i ugnen. Så långt var allt frid och fröjd, jag tog ut segern i förskott, klappade mig själv på axeln och började googla på “könsbyte”.

P2050091

45 minuter senare såg mitt experiment fortfarande lyckat ut och det återstod bara att separera själva bröd-bakelsen från formen.

P2050093

Tyvärr beslöt sig halva brödet för att stanna kvar i formen och fiaskot var ett faktum.

P2050094

Eftersom jag är envis som en bergsget så lät jag inte detta lilla misslyckande hindra mig från att snabbt blanda ihop en ny smet och nu får jag vänta i 45 minuter till…

Jag återkommer senare.

1 kommentar:

  1. Vet inte om du märkte det men...Förr i tiden hadde man sitt lilla block eller sin pärm med recept me du har en bild där du visar så tydligt Baka-2010!!! Hahah! Bunke,mjöl osv samt en Laptop med receptet på skärmen... UNDERBART!!!

    Haha!

    SvaraRadera