lördag 14 juni 2008

30-skylten, Mitt första brott som 30-åring.

Förutom en mindre hastighetsöverträdelse i Lundbytunneln begick jag mitt första brott som 30 åring i natt.

SYFTET
Under födelsedagen (på dagen) växte sig en idé sig starkare i mitt huvud, jag kännde ett begär efter en 30-skylt.
Min nya 30 skylt skall sitta på väggen hemma och symbolisera en ständigt ökande hastighetsöverskridelse på min väg mot 40, ( Tack vägverket för att ni kommer att införa nya hastighetsbegränsningar inom kort, ni kan trycka en extra 40-skylt redan nu )

PLANERINGEN
Planer började smidas..... och mycket skulle organiseras inför den perfekta kuppen, som skulle ske samma natt.
Först var min medbrottsling och flyktbils-förare tvungen att utses.. Valet var lätt, min vän "33-åringen" kontaktades omedelbart och han var inte sen att tacka ja till att delta i "den stora skylt-kuppen"
Vi kom överens om att invänta mörkret tillsammans i min gamla rövar-lya.
"33-åringen" kom punktligt kl:22,30.

Planen var följande:
När det blir mörkt tar vi bilen och kör igenom kommunen på jakt efter en lämplig skylt. Lämplig i detta fallet innebär att den skall uppfylla följande kriterier.
1. Den skall vara snygg.
2. Den skall sitta lågt, så man inte behöver klättra för att skruva av den.
3. Den skall inte sitta på ett allt för synligt ställe.
4. Den får inte vara en dubbelskylt, ty dessa är mycket svårare att skruva loss än enkelskyltarna, vilket i sin tur ökar risken för upptäckt avsevärt.

Kl: 24.00 lämnade jag och 33-åringen lägenheten med en ryggsäck full av verktyg, nu skulle det ske....

GENOMFÖRANDET
Att hitta en lämplig 30 skylt som uppfyller ovanstående krav kan i teorin tyckas vara världens enklaste sak... men ICKE !
30 skyltar sätts upp på följande ställen, vid infarter i tätbebyggt område vilket medför en stor risk för upptäkt.
30 skyltar sätts vanligen upp högt, utom räckhåll.
30 skyltar är ofta "dubbel-skyltar" med 30 på ena sidan och 50 på andra. dessa skyltarna är svåra att skruva av.
Vi körde runt i en timme innan vi till slut hittade två potentiella skyltar som vardera hade sina för och nackdelar.

Skylt nr.1
Fördelar
Satt lågt
Enkelskylt

Nackdelar
Satt i direkt anslutning till ett bostadsområde mitt i gatan, Hög risk för upptäkt.


Skylt nr.2
Fördelar
Placeringen var inte i direkt närhet till boende.
En parkeringsplats låg endast 5 meter från skylten.

Nackdelar
Den sitter för högt, man måste antingen vara Långa Farbrorn eller väldigt hoppfull för att komma åt den.

Vi beslutade att slå till mot skylt nr.1, trots den höga risken för upptäkt.

Vi ställde bilen på 300 meters avstånd från skylten och begav oss till fots mot den blivande brottsplatsen.
Väl framme skred vi till verket efter en viss tids tvekan.
Just som skiftnyckeln skulle ställas in brjade det prassla i buskaget 50 meter bort och kuppen avbröts omedelbart.

Ur buskarna kom en synligt påverkad man i ca: 25 års åldern, med en mountinbike och en stor paddel, vi hälsade artigt på varandra och här kunde vårt möte ha avslutats om det inte vore för det min vän "33-åringen" skulle göra härnäst.

När buskmannen med sin paddel hade kommit ca. 15 meter ifrån oss tog "33-åringen" upp kameran och tog ett kort på den konstiga "busk-mannen".

"Buskmannen med Paddeln" vände omedelbart och kom tillbaka. Följande ord växlades.

"Buskmannen" - Ursäkta mig, men tog ni just kort på mig !?

"33-åringen" - VADDÅ DÅ ?!

" Jag " - Nej, nej, Han tog kort på mig.....

"Buskmannen" - Jaha, Jag trodde ni tog kort på mig, för ni kanske tycker det såg lustigt ut att jag kom ut ur buskarna med en cykel och paddel.....

"Jag" - Nej då, det tyckte vi inte alls........ vi skall ta 30-skylten där borta.....

"Buskmannen" - Jaha..... Varför det? ( Han var nu inte alls lika aggresivt inställd utan uppriktigt intresserad över vad vi skall med skylten till )

"33-åringen" - Han fyller 30 idag och vill gärna ha en 30-skylt.....

"Buskmannen" - Jaha, vad kul, Grattis får jag säga då.

"Jag" - Tack !

Efter denna "nära-paddel-upplevelse" bedömde vi att läget var otyggt och att vi eventuellt kan vara betraktade från någon närliggande villa, så vi styrde kosan mot skylt nr. 2

Skylt nr2 visade sig tyvärr vara för högt uppsatt och utom räckhåll.... "33-åringen" började tappa tålamodet och sa.. "Nu sticker vi tillbaka och tar skylthelvetet som vi tittade på först... "

Sagt och gjort, 5 minuter senare var vi tillbaka vid skylt nr.1 och skiftnyckeln var förinställd på rätt storlek...
Med en dåres engagemang gav jag mig i kast med skylten som bjöd på en fin match och var en värdig motståndare. Den Gnisslade, klonkade, bonkade och gjorde sitt bästa för att påkalla uppmärksamhet, men den fick till slut bekänna sig besegrad, JAG HADE FÅTT LOSS SKYLTEN ! Nu var det läge att kuta.

33-åringen låg i fosterställning i buskarna och tjöt av skratt när jag kom kubbandes som en gasell med 30-skylten under armen hojtandes "SPRING, Spring, spring" ( en relativt onödig uppmaning eftersom ingen av oss fann det lämpligt att promenera just då)

33-åringen fick köra flyktbilen och väl hemma i säkerhet firade vi den lyckade kuppen med folköl och absinth på barkongen.

MISSION COMPLETE !!
Bilder kommer senare....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar