lördag 19 juli 2008

Min Vän, Stålmannen-Jens

Ännu en arbetsvecka har avverkats och som ni kanske märker skriver jag inte så mycket här på veckodagarna. Den enkla förklaringen till det är att varje dag i dessa tider är ren slentrian.
Jag jobbar, kommer hem, dricker en öl, går och lägger mig för sent och åker till jobbet trött som fan.
Jag får ständigt vara på min vakt, för John Blund gör regelbundna försök att träffa mig i bakhuvudet med sitt svingande bollträ.... och jag är verkligen inte speciellt trevlig mot min omgivning.

Nu är det dock bara 35 minuter innan jag skall åka iväg till centralstationen och plocka upp en reletivt nyfunnen vän.
Han heter Jens, är ca 70 år gammal och ursprungligen från Tyskland. Jag misstänker dessutom att han är stålmannen men att han inte vill röja sin identitet.

Jag och Jennie träffade Jens i Spanien förra året när han var vittne till att vår hyrbil blev påkörd av en buss. Efter ett kort samtal över en kopp kaffe visade det sig att Jens är piggare än de flesta 25 åringar. Han har inget fast boende någonstans i världen, förutom en liten studio på Cuba som är ca 15 kvadratmeter.

Han arbetar som kock på olika ställen runt om i världen och får bo på hotellen där han jobbar.
Mellan sina olika arbetsplatser cyklar han. Det är många som cyklar till jobbet, men få har 2500 km till sitt jobb. Det har Jens. Med tanke på de enorma distanserna som han tilryggalägger på sin cykel så är han grymt vältränad och jag tror tamigfan att gubben har en kondition som slår min med hästlängder.

Han har valt ett liv som vagabond och lever ett ekonomiskt sparsamt liv, trots att han för 15 år sedan var en ekonomiskt välbärgad man som ägde en stor villa i direkt anslutning til en stor golfbana, 3 bilar och en fru. Han tröttnade dock på sin fru och att ständigt jobba för att upprätthålla sin ekonomiska standard, så han gav bort allt han ägde och började cykla istället.

Detta placerar Jens väldigt högt på min inofficiella list över intressanta människor att känna.

Och idag skall han komma och hälsa på över helgen.
Planen är att jag skall ta med honom på en stor loppmarknad, för han älskar loppisar.
Dessutom tänkte vi bjuda honom på Universeum. Det blir en nykter helg för Jens dricker inte alkohol. Jag behöver nog också en vit helg för det var väldigt länge sedan.

Jag återkommer med en rapport över helgens bravader.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar