måndag 12 juli 2010

“Bakjours Tillstånd Erfordras” ?

Det här är en intressant skylt som finns vid ett flertal parkeringsplatser runt om på sjukhusområdet…

P7100265

Hos mig väckte skylten följande möjliga förklaringar:

Jag ser framför mig en mindre stab människor som ingår i “Bakjouren” och som man kan ringa om…., hemska tanke, KANELBULLARNA TAR SLUT MITT I NATTEN! Då ringer man bara nån ur bakjouren och de hugger tar i sin “emergency-bag” med mjöl, kanel, kanyl och hela kittet, kastar sig in i bilen, åker med ilfart till sjukhuset, parkerar på den dedikerade “Bakjoursplatsen”, springer in och….. börjar baka bullar. Det låter inte troligt, men roligt.

Alternativ förklaring till skylten:

Nåt general-nöt till schemaläggare har inte sett till att tillräckligt hög andel av sjuksköterskorna har representabla ändalyktor och kaos uppstår bland den manliga delen av patienterna som börjar spontan-stroka i en strävan att lämna jordelivet.

“Who you gonne call?!- BAKJOUREN” (såklart) En uppsättning sköterskor med formidabla ändalyktor som bara kastar sig in i sina bakjours-bilar och kommer till undsättning.

Troligt?-Nej… Men en förbannat bra idé till ett porrfilmsmanus, om jag får säga det själv.(och det får jag. Det är min blogg och jag är sjuk, man låter sjuka människor säga vad de vill annars gör de sjuka saker)

Ytterligare en alternativ förklaring till skylten (tråkig):

Bakjouren står för “Bakterie-jouren” men fick inte plats på den lilla, lilla skylten…

Eftersom min nyfikenhet är omöjlig att stilla och jag inte är direkt generad av mig när jag vill ha reda på nåt så frågade jag för en stund sedan sjuksköterskan som kom in på rummet, samt la fram mina tre olika teorier. Hon skrattade gott, men lite nervöst och förklarade  sedan att “Bakjouren” är den jouren som står bakom den ordinarie jouren.

Hon såg väldigt seriös ut när hon svarade och lovade att det var sant, men jag känner mig skeptiskt. Varför skulle man skilja mellan de olika jourernas parkeringsplatser?

Om det finns någon i min läsarkrets som har tillräcklig kunskap i ämnet och kan antingen bekräfta sjuksköterskans förklaring eller ge mig den riktiga förklaringen på vilka som ingentligen ingår i “Bakjouren” och vad dessa har för arbetsuppgifter så vore jag uppriktigt tacksam.

8 kommentarer:

  1. En jour för jouren? Alltså extrafolk som täcker upp för extrafolket som ska täcka upp för ordinarie personal? No way, det kan inte vara sant. :D

    Man kan ju tycka att den ordinarie jouren borde vara så pass viktig att de hade egna p-platser.

    Fick jag välja fritt så skulle jag välja din första teori. Och så skulle jag genast sätt upp en sån skylt på min parkering. "Hallå, jouren? Lite kanelbullar skulle sitta som en fläskläpp. Pronto!"

    SvaraRadera
  2. Ett sätt att ha kvar alla anställda som dom tvingats sparka pga nedragningar. Hon vart nervös då du frågar om något som inte skall finnas...LÅT DOM INTE KÖRA NER DIG TILL KULVERTEN PÅ BRUNA STRÅKET!!!! Det finns dom som aldrig kommit tillbaka där ifrån igen. Kan bara meddela att det regnar här i partille sedan du lades in och prästtjärn är svinkall!!! Du missar nada! ;) Krya på dig!!!!

    SvaraRadera
  3. Jourverksamhet
    Från Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök

    Jourverksamhet (av franska jour, "dag") är serviceverksamhet som under utannonserad tid står i beredskap för den klient som behöver den. Det kan vara under dagtid, nattetid eller dygnet runt. Bakjour avser när personal får vistas i hemmet, men måste vara beredda att omedelbart kunna stå till arbetsgivarens förfogande. Denna typ av jourverksamhet är särskilt vanligt inom sjukvården.

    SvaraRadera
  4. Lite bättre kanske:

    bakjour

    erfaren läkare med beredskap att rycka in och hjälpa primärjour.

    http://medicinskordbok.se/component/content/article/88/677-bakjour

    SvaraRadera
  5. Tack Lars-Göran. Nu är min nyfikenhet stillad och risken att få våta drömmar till följd av sjuk fantasi har därmed slagits i spillror.

    SvaraRadera
  6. sv: Ålrajt, tack för tipset! Jag ska ta å kolla upp det! ;)

    SvaraRadera
  7. Hoppas det händer mer kul saker idag :D

    SvaraRadera